Letecké hvězdy a akrobatické ukázky na letišti Macerka
Jedinečné zážitky nabídl spolek Letci Žatec v sobotu 23. dubna všem návštěvníkům letiště Macerka.
Mnoho set návštěvníků si tam užilo ukázku špičkové letecké akrobacie, přelet gripenů nebo seskok parašutistů. A mnoho dalšího!
Vrcholem dne bylo bezesporu představení, o které se postarali dva čeští piloti, kteří patří k nejužší světové špičce v letecké akrobacii: Petr Kopfstein předváděl patnáct minut nad letištěm Macerka úžasné obraty, výkruty a přemety, zatímco pro diváky na zemi vše zasvěceně i vtipně komentoval jeho kolega Martin Šonka (vítěz Red Bull Air Race 2018). Krátce poté si mohli Žatečané užít přelet dvou gripenů z čáslavské Tygří letky a poté seskok parašutistů. Vše na letišti doprovázely statické ukázky různých letadel.
Zdaleka to nebyly jediné unikáty sobotní programu: K nim patřil účast českých účastníků mezinárodního kosmického programu a přítomnost dalších českých leteckých hvězd.
Celý program připravili členové spolku Letci Žatec v souvislosti s vernisáží výstavy Králové vzduchu, která je k vidění v Leteckém muzeu Korea-Merkur v Bezděkově. Zároveň byla prezentována i výstava U2-Incident, při níž vystoupil syn tehdejší hlavní postavy události Francise Gary Powerse. (tka)
Výstava Králové vzduchu mapuje sportovní úspěchy našich akrobatických pilotů, počínaje 30. léty minulého století, přes mimořádné úspěchy našich leteckých sportovců v 80. letech, které dosáhl zejména dvojnásobný mistr světa Petr Jirmus, a další piloti té doby, až po vítěze Red Bull Air Race 2018 Martina Šonku a dalšího účastníka poháru Petra Kopfsteina. Výstava je zaměřena především na fotografickou dokumentaci historie až po současnost.
Českoslovenští piloti patřili vždy ke světové akrobatické špičce. Vynikající akrobatický pilot škpt. František Malkovský předváděl počátkem 30. let minulého století maximum, co šlo se stroji tehdejší konstrukce zalétat. Později se slavná akrobatická jména Josef Hubáček, Petr Široký, František Novák a Ján Ambruš prosadila v akrobatických soutěžích na olympiádě v Berlíně a leteckých mítincích v Curychu.
V šedesátých letech minulého století nastoupila další generace špičkových akrobatů, mezi které patřili zejména Ladislav Bezák, vítěz prvního mistrovství světa v letecké akrobacii v roce 1960. Mezi přední akrobaty té doby se řadili také Jiří Bláha, Vilém Krysta, František Skácelík, Jaromír Hůlka, Zdeněk Beseda, Pavel Čičo, Jiří Stoklasa, Juraj Šouc, Ladislav Trebatický, Jiří Saller i Radomír Orlita. Ke zkušeným leteckým akrobatkám patřila také Eva Kaprasová, která obsadila třetí místo na mistrovství světa. A další, jako Radka Máchová, Jiřina Lokherová, Olga Kovačičová a další.
V letech devadesátých dosáhl vynikajících výsledků na evropských i světových soutěžích velký akrobatický talent Martin Stáhalík. Dvojnásobnými mistry světa v kategorii Advance se stali i Petr Biskup, Martin Vecko a Martin Hyka.
Následují současné hvězdy na akrobatickém nebi, mezi nimiž vyniká zejména Martin Šonka, který v posledních letech stanul vždy na stupních vítězů v prestižním seriálu leteckých závodů Red Bull Air Race. V roce 2018 se stal dokonce jeho celkovým vítězem. Úspěšně mu sekunduje další vynikající český akrobatický pilot Petr Kopfstein.
V rámci akce proběhla též vernisáž výstavy U-2 Incident, na níž se představil host z USA Francis Gary Powers Jr., zakladatel Muzea studené války ve Washingtonu (Cold War Museum). V našem muzeu představil s Václavem Vítovcem část své sbírky na téma U-2 Incident a film natočený podle této události Stevenem Spielbergem s názvem Most špionů.
Představovat do nejmenších podrobností letoun Lockheed U-2 by bylo téměř jako pověstné nošení dříví do lesa. Od samého počátku byl jedním z klíčových nástrojů americké zpravodajské služby CIA, která jej používala zejména v dobách tzv. studené války k monitorování území tehdejšího SSSR. Vzhledem ke svého extrémnímu dostupu bylo ve své době pro jakýkoli tehdejší stíhací letoun prakticky mimo dosah.
9. dubna 1960 provedla americká U-2 dosud nejdelší přelet sovětského území. Během šestihodinového pobytu ve vzdušném prostoru SSSR stroj fotografoval pokusný jaderný polygon u Semipalatinska, postavení PVO v oblasti a raketovou střelnici Ťjuratam a kosmodrom Bajkonur. Po splnění úkolu odletěl nad Írán, kde přistál.
Francis Gary Powers, otec žateckého hosta, odstartoval k dalšímu průzkumnému letu nad SSSR dne 1. května 1960 z Péšáváru v Pakistánu. Po téměř čtyřtisícikilometrovém přeletu sovětského území měl přistát na základně v norském Bodø. Letadlo bylo zachyceno radary nad Tádžikistánem. Pilotovi záchytného letounu MiG-19 (kpt. Boris Aivazian, 764. IAP), který odstartoval proti narušiteli, se sice na malou chvíli podařilo nastoupat do potřebné výšky, nicméně ke kontaktu s U-2 nedošlo. F. G. Powers se mezitím přiblížil do oblasti Sverdlovska, kde se ocitl v dosahu raketových baterií PVO.
V 08:53 místního času explodovala v blízkosti letounu první raketa systému S-75 Dvina. Vzhledem k tomu, že se nepodařilo obsluze radaru přesně interpretovat, zdali došlo k zasažení stroje, či nikoliv, následovaly rakety další. Jedna z nich přitom zasáhla vlastní stíhačku MiG-19, která se snažila U-2 pronásledovat. Sovětský pilot npor. Sergej Safronov (též 764. IAP) zahynul.
Dle výpovědi ztratil Powers nad strojem okamžitě kontrolu. Letoun padal v ploché vývrtce k zemi. S obtížemi se dostal z padajícího stroje ven a přistál na padáku na nepřátelském území. Ihned byl zajat a převezen do Moskvy.
V srpnu 1960 stanul Francis G. Powers před vojenským nejvyšším soudem. Po deseti dnech soudního líčení byl za špionáž 19. srpna odsouzen na 10 let. V únoru 1962 byl vyměněn za sovětského špióna plukovníka Rudolfa Abela, který byl za špionáž zatčen a odsouzen ve Spojených státech. Výměna, kterou se podařilo vyjednat americkému právníkovi Jamesi B. Donovanovi, proběhla na mostě Glienicke mezi Berlínem a Postupimí.
Po svém návratu do USA Powers pracoval jako zkušební pilot pro firmu Lockheed. O svých zážitcích napsal knihu Operation Overflight: A Memoir of the U-2 Incident.
Jedná se o první výstavu tohoto zaměření v Severních Čechách. Josef „Pytlák“ Říha